Het IPCC verwacht dat rond 2040 de stijging met 1,5 °C een feit is. De wereldwijde uitstoot moet tussen nu en 2030 worden gehalveerd en in 2050 nul zijn om een verdere stijging te voorkomen. De zeer grootschalige inzet van CO₂-afvang en opslag is onvermijdelijk. Met de huidige toezeggingen van…
Duurzaam mobiliteitsbeleid “We hebben de ambitie om uiterlijk in 2035 volledig CO₂-neutraal (en circulair) te zijn”, zegt Zantinge “Het gaat dus niet om de manier waarop we nu al CO₂-neutraal kunnen zijn door te compenseren, maar het wezenlijk reduceren van het energieverbruik. Verder hebben we de ambitie om in 2025…
Sible Schöne (1952) draagt, na een enorme staat van dienst en het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd, zijn directietaken over. Schöne: “Ik ben ontzettend blij dat ik ruim tien jaar geleden ben begonnen met het betrekken van burgers en bedrijven bij de oplossing van het klimaatprobleem. Inmiddels zijn draagvlak en…
Tijdens de EcoProcura 2018 van woensdag 3 oktober tot en met vrijdag 5 oktober, is SKAO aanwezig bij de volgende sessies: – The Green Deal Sustainable civil engineering: a key driver for transition op woensdag 3 oktober van 16:00-17:20 – Market Lounge 2: The CO₂ Performance Ladder, low…
CO₂-uitstoot structureel terugdringen Met een opkomst van de provincie Gelderland, 3 waterschappen en 31 gemeenten was deze unieke bijeenkomst geslaagd. De bijeenkomst werd georganiseerd door de Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden en Ondernemen (SKAO) in samenwerking met het Gelders Energieakkoord (GEA) en stichting Klimaatverbond. Gelderland is een absolute koploper: eerder…
De competitie draagt bij aan de doelstelling van de provincie om de CO₂-emissie en het energiegebruik bij aanleg of beheer en onderhoud van een (vaar)weg tot het jaar 2025 met 25 procent te reduceren ten opzichte van 2015. Gedeputeerde Rik Janssen van provincie Zuid-Holland ondertekende de samenwerkingsovereenkomst met de…
Ook bij de maatregelen aan de mobiliteitstafel mikken de partijen op een grote overheidsinzet. Overheden moeten bij aankopen en aanbestedingen stringente offerte-eisen hanteren gericht op terugdringing van de CO₂-voetafdruk van voertuigen en materieel en op de noodzaak van circulair grondstoffengebruik. De hybridisering/elektrificering van mobiele werktuigen is daarbij een apart aandachtspunt.
Elektrisch aangedreven voertuigen genieten al jaren grote belangstelling. Stille mobiliteit zonder lokale uitstoot en met lage onderhoudsbehoefte blijkt een belofte die tot de verbeelding spreekt. Zeker waar het vrachtverkeer betreft: dieseltrucks mogen de afgelopen jaren dan zuiniger en stiller zijn geworden, een volledig elektrische vrachtwagen zou een grote sprong voorwaarts…
Voortrekker van duurzaamheid Als Global Sustainable Solutions Leader bij Arcadis is Van Geenhuizen vooral verantwoordelijk voor datgene wat in de praktijk vaak nog beter kan, namelijk de implementatie van duurzaamheid. “Ik vind dat duurzaamheid nog teveel aan personen hangt”, zegt Van Geenhuizen. “Op het moment dat de voortrekker van duurzaamheid…
Volgens Frederik Oudman, consultant Environmental Quality bij Royal HaskonningDHV is het onvermijdelijk dat de transitie naar elektrificatie zich uitbreidt naar andere sectoren. Daarvoor biedt de Grond-, Weg-, en Waterbouwsector (GWW-sector) veel kansen, aldus Oudman in een artikel op LinkedIn. Zo blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau SGS Search,…
Newsletter néerlandaise ou internationale
Restez au courant des formations et disposez d’informations générales sur l’Échelle de Performance CO₂ en Belgique : suivez-nous sur LinkedIn ou laissez-nous vos coordonnées en remplissant ce formulaire.
« * » indique les champs nécessaires
Manage Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional
Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.